czwartek, 6 października 2011

Łódzkie monety zastępcze - żeton chóru kościoła sw. Trójcy

Obiecałem, że drugi żeton jaki zakupię zostanie przedstawiony w poniedziałek - a tu czwartek już, a mego postu nie ma i nie ma... Jednak z racji tego iż nikt się nie skarżył specjalnych wyrzutów już z tego powodu sobie robić nie będę, obiecuję jednak, że następnym razem postaram się dotrzymać danego słowa. W końcu pacta sunt servanda!

W każdym bądź razie, jak już wspominałem, udało mi się zakupić dwa łódzkie żetony - chóru kościelnego "Anna", oraz chóru kościoła św. Trójcy, o którym dzisiaj napiszę.

Kościół św. Trójcy w Łodzi (pocztówka z lat 20-tych XX w.; ze zbiorów autora)


Z racji braku materiału źródłowego pozwolę sobie zacytować kilka słów p. Stanisława Bulkiewicza odnośnie chórku, który działał przy tym kościele:
"Chór pod nazwą Kirchen Gesang Verein der Trinitat Gemeinde Lodz powstał 31 października 1859 r. przy kościele św. Trójcy na pl. Wolności 2/4. Chór ten istniał przez cały czas a kościół po II wojnie światowej stał się garnizonowym kościołem rzymsko-katolickim."
Stanisław Bulkiewicz, Monety zastępcze oraz znaki monetopodobne Łodzi i okolic, Łódź-Piła 1998 r., str. 57
Dla uzupełnienia dodam, że do 1945 r. był to kościół ewangelicko-augsburski pod wezwaniem św. Trójcy. Obecnie jest to kościół rzymsko-katolicki pod wezwaniem Zesłania Ducha Świętego.

Oto zaś zakupiony żeton:



Specyfikacja:
Nominał: 4
Państwo: -
Data wybicia: nieznana
Mennica: nieznana
Nakład: nieznany
Metal: mosiądz
Średnica: 22 mm
Waga: 3,35 g
Awers: W górnym otoku KIRCH. GES. VER, pośrodku LODZ, poniżej d. Tr. G., całość w otoku odsuniętym od obrzeża
Rewers: W centrum liczba 4, wokół wieniec laurowy z dwóch rodzajów gałązek - dębu i wawrzynu (?), przy obrzeżu obwódka liniowa
Literatura: Bulkiewicz str. 57; PM'97 19073.1
Rzadkość: -

I podobnie jak w przypadku poprzedniego łódzkiego żetonu jest to najprawdopodobniej odmiana nienotowana. Bulkiewicz i Peter Menzel (w pracy z 1997 r.), wyróżniają tylko jedną odmianę tego żetonu tj. z perełkową obwódką na rewersie - u mnie zaś jest to obwódka liniowa.

I ostatnia rzecz - wspomniałem w poprzednim poście, że wszystko byłoby OK, gdyby nie drobne "ale". Tym "ale" jest to, że żetony te najprawdopodobniej były w jakiś sposób czyszczone - raczej nie za pomocą "twardej" chemii, ale raczej przy użyciu wody i mydełka. Mam takie podejrzenia gdyż ogólnie blaszki są bez zabrudzeń poza trudno dostępnymi miejscami. Zresztą, proszę zobaczyć samemu co jest w zagłębieniach "4":


To jak, czyszczona, czy nie?

I dla ciekawskich - zdjęcia jakie załączył sprzedający można zobaczyć tutaj.

2 komentarze:

  1. Witam
    Ciekawe żetony dla mnie chociaż ich nie zbieram.
    Jak dla mnie czyszczona choć ciężko powiedzieć.
    Tu jest minus kupowania w internecie, wyglądają ciekawie a później okazuje się że są czyszczone.

    OdpowiedzUsuń
  2. W przypadku tego mosiężnego jestem na 95% pewien, że ktoś przy nim kombinował. Nie mogę natomiast tego powiedzieć o tym aluminiowym - ale również jest podejrzany ze względu na to, że obydwa pochodzą od jednego sprzedawcy. Jak jeden próbował wyczyścić to i drugi pewnie też...
    I tak - to jest minus kupowania w Internecie.

    OdpowiedzUsuń