czwartek, 6 października 2011

Łódzkie monety zastępcze - żeton chóru kościoła sw. Trójcy

Obiecałem, że drugi żeton jaki zakupię zostanie przedstawiony w poniedziałek - a tu czwartek już, a mego postu nie ma i nie ma... Jednak z racji tego iż nikt się nie skarżył specjalnych wyrzutów już z tego powodu sobie robić nie będę, obiecuję jednak, że następnym razem postaram się dotrzymać danego słowa. W końcu pacta sunt servanda!

W każdym bądź razie, jak już wspominałem, udało mi się zakupić dwa łódzkie żetony - chóru kościelnego "Anna", oraz chóru kościoła św. Trójcy, o którym dzisiaj napiszę.

Kościół św. Trójcy w Łodzi (pocztówka z lat 20-tych XX w.; ze zbiorów autora)


Z racji braku materiału źródłowego pozwolę sobie zacytować kilka słów p. Stanisława Bulkiewicza odnośnie chórku, który działał przy tym kościele:
"Chór pod nazwą Kirchen Gesang Verein der Trinitat Gemeinde Lodz powstał 31 października 1859 r. przy kościele św. Trójcy na pl. Wolności 2/4. Chór ten istniał przez cały czas a kościół po II wojnie światowej stał się garnizonowym kościołem rzymsko-katolickim."
Stanisław Bulkiewicz, Monety zastępcze oraz znaki monetopodobne Łodzi i okolic, Łódź-Piła 1998 r., str. 57
Dla uzupełnienia dodam, że do 1945 r. był to kościół ewangelicko-augsburski pod wezwaniem św. Trójcy. Obecnie jest to kościół rzymsko-katolicki pod wezwaniem Zesłania Ducha Świętego.

Oto zaś zakupiony żeton:



Specyfikacja:
Nominał: 4
Państwo: -
Data wybicia: nieznana
Mennica: nieznana
Nakład: nieznany
Metal: mosiądz
Średnica: 22 mm
Waga: 3,35 g
Awers: W górnym otoku KIRCH. GES. VER, pośrodku LODZ, poniżej d. Tr. G., całość w otoku odsuniętym od obrzeża
Rewers: W centrum liczba 4, wokół wieniec laurowy z dwóch rodzajów gałązek - dębu i wawrzynu (?), przy obrzeżu obwódka liniowa
Literatura: Bulkiewicz str. 57; PM'97 19073.1
Rzadkość: -

I podobnie jak w przypadku poprzedniego łódzkiego żetonu jest to najprawdopodobniej odmiana nienotowana. Bulkiewicz i Peter Menzel (w pracy z 1997 r.), wyróżniają tylko jedną odmianę tego żetonu tj. z perełkową obwódką na rewersie - u mnie zaś jest to obwódka liniowa.

I ostatnia rzecz - wspomniałem w poprzednim poście, że wszystko byłoby OK, gdyby nie drobne "ale". Tym "ale" jest to, że żetony te najprawdopodobniej były w jakiś sposób czyszczone - raczej nie za pomocą "twardej" chemii, ale raczej przy użyciu wody i mydełka. Mam takie podejrzenia gdyż ogólnie blaszki są bez zabrudzeń poza trudno dostępnymi miejscami. Zresztą, proszę zobaczyć samemu co jest w zagłębieniach "4":


To jak, czyszczona, czy nie?

I dla ciekawskich - zdjęcia jakie załączył sprzedający można zobaczyć tutaj.

3 komentarze:

  1. Witam
    Ciekawe żetony dla mnie chociaż ich nie zbieram.
    Jak dla mnie czyszczona choć ciężko powiedzieć.
    Tu jest minus kupowania w internecie, wyglądają ciekawie a później okazuje się że są czyszczone.

    OdpowiedzUsuń
  2. W przypadku tego mosiężnego jestem na 95% pewien, że ktoś przy nim kombinował. Nie mogę natomiast tego powiedzieć o tym aluminiowym - ale również jest podejrzany ze względu na to, że obydwa pochodzą od jednego sprzedawcy. Jak jeden próbował wyczyścić to i drugi pewnie też...
    I tak - to jest minus kupowania w Internecie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawa moneta i jak się jej przyglądam to muszę stwierdzić, że jeszcze nigdy takiej nie widziałem. Fakt, że dopiero od niedawna zajmuję się kolekcjonowaniem monet więc wiele jest jeszcze przed mną. Zresztą zawsze czytam regulaminy jak https://www.skarbnicanarodowa.pl/opinie/2-uncategorised/197-regulamin-sklepu-do-24-05-2018 kiedy noszę się z zamiarem zamówienia monet przez internet.

    OdpowiedzUsuń