sobota, 1 października 2011

Cytrynowy eksperyment

Dawno temu jeden z Użytkowników forum monety.pl zapytał mnie via PW "Czy to prawda, że 2 złote GN włożone na 24 godziny do soku z cytryny zrobią się czarne?". Zgodnie z posiadaną wtedy wiedzą odpowiedziałem "Nie wiem, nigdy nie przyszło mi do głowy aby wkładać 2 zł GN do soku z cytryny na cały dzień".

Teraz już mógłbym odpowiedzieć zupełnie inaczej - przeprowadziłem maleńki eksperyment dla dobra numizmatycznego świata i numizmatycznej braci. Mianowicie, włożyłem kilka monet na 24h do soku z cytryny. Oto efekty moich działań. :)

Temat eksperymentu: Wpływ kwasu cytrynowego, jako środka czyszczącego, na monety
Czas eksperymentu: 24 godziny
Przedmiot eksperymentu: 6 monet:
- 5 groschen (cynk)
- 5 groszy (mosiądz manganowy)
- 1 złoty (Aluminium)
- 2 złote (tzw. Golden Nordic)
- 5 złotych (mosiądz)
- 20 złotych (miedzionikiel

Sok z cytryny był "wymieniany" co godzinę aby monety były ciągle w roztworze o podobnej sile. Wyjątkiem od tego był 8-godzinny czas w nocy.

Efekt poglądowy (zdjęcia robione przy użyciu lampy błyskowej; powiększenie obrazu po kliknięciu): 







Podsumowanie:
- 5 groschen (Zu); po 24h moneta częściowo wyblakła; zanieczyszczenia i patyna zniknęły; na dwóch brzegach widoczne efekty reakcji chemicznej w postaci ponownego zaciemnienia metalu
- 5 groszy (M-Mn); po 24h moneta zyskała na połysku; zabrudzenia i linie papilarne zniknęły; w miejscach zanieczyszczeń pojawiły się ciemniejsze przebarwienia
- 1 złoty (Al); po 24h brak jakichkolwiek widocznych zmian za wyjątkiem utraty patyny
- 2 złote (GN); po 24h moneta kompletnie straciła połysk i stała się matowa; na obrzeżach i we wgłębieniach pojawił się czarny osad
- 5 złotych (M); po 24h moneta zyskała wyraźnie na połysku; nieco wyblakł kolor; zanieczyszczenia zniknęły, jednak w miejscach gdzie się znajdowały powstały wyraźne przebarwienia; utrata patyny
- 20 złotych (CuNi); po 24h moneta brak jakichkolwiek widocznych zmian za wyjątkiem utraty patyny

Dla lepszego zaprezentowania efektów oraz pełniejszego obrazu sporządziłem dzisiaj kolejne zdjęcia monet. Od pierwszego zanurzenia minęło 7 dni...







Efekty po tygodniu:
- 5 groschen (Zu); moneta wyraźnie podzieliła się na trzy "paski" - dwa ciemniejsze i jasny środkowy; w niektórych miejscach pojawił się białawy osad
- 5 groszy (M-Mn); moneta straciła na połysku; około 70% powierzchni wyraźnie pociemniała
- 1 złoty (Al); brak widocznych zmian
- 2 złote (GN); moneta pociemniała; wydaje mi się, że przybyło czarnych plam osadu
- 5 złotych (M); moneta pociemniała, ale nie straciła na połysku; przebarwienia stały się nieco ciemniejsze
- 20 złotych (CuNi); brak widocznych zmian

Mam nadzieję, że mój eksperyment w wystarczający sposób zaprezentował jak działa kwas cytrynowy na monety.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz