piątek, 22 kwietnia 2016

Pekińskie Muzeum Starożytnych Monet (Chiny)

W trakcie mojej wojaży po Chinach w 2013 r. (wiem, wiem, trochę czasu miałem aby o tym napisać) zwiedziłem dwa miejsca gdzie mogłem podziwiać chińskie monety. O pierwszym pisałem dawno temu i było to muzeum w Tai'yuan. Drugim takim miejsce było natomiast Pekińskie Muzeum Starożytnych Monet znajdujące się, jak łatwo się domyślić po nazwie, w stolicy Państwa Środka.

Dla osób, które mają w planach wizytę w Pekinie od razu napiszę, że niełatwo jest dostać się do tego muzeum (a konkretniej znaleźć je, jeśli nie wie się jak ono wygląda i gdzie dokładnie jest). Niestety, dojazd miejscową komunikacją jest słaby, a i oznakowanie gdzie dokładnie jest muzeum leżało w 2013 r. i kwiczało (znaleźliśmy z moją piękniejszą połówką jeden znak, ale był tak postawiony, że ostatecznie poszliśmy w przeciwnym kierunek niż powinniśmy).
Na szczęście muzeum, jak się ostatecznie okazało, znajduje się obok doskonale widocznej wieży, stanowiącej wcześniej fragment systemu murów obronnych Pekinu. Gdyby nie to, pewnie nigdy bym tam nie dotarł (bo po kilkunastu minutach łażenia w kółko i szukania, namówiłem moją Lubą, żebyśmy chociaż tę wieżę z bliska obejrzeli, skoro już niedaleko niej jesteśmy).

Samo muzeum składa się raptem z trzech, nie za dużych, pawilonów (przy czym jeden to sklepik). Przyznam, że po wizycie w muzeum w Tai'yuan mój apetyt był bardzo rozbudzony. Skoro bowiem na prowincji była tak rewelacyjna wystawa numizmatyczna, to muzeum w stolicy Chin powinno być jeszcze większe i bogatsze! A tu proszę, niespodzianka :)

Niestety nie zrobiłem zdjęcia samej placówki, ale na poniższej fotce widać jej fragment, muzeum to te pomalowane na czerwono budynki.


Tak wygląda muzeum w środku, na zdjęciu widać mniej więcej 3/4 jednego z pawilonów. Nic oszałamiającego jeśli chodzi o formę wystawy, po prostu na każdej ze ścian były gabloty z monetami z kolejnych okresów, wraz z krótkim opisem. Oczywiście opisy w 95% były tylko i wyłącznie po chińsku, jedynie nazwy poszczególnych działów-epok oraz kilka ogólnych informacji o nich były po angielsku, cała reszta (w tym opisy poszczególnych eksponatów) w języku chińskim :)




W muzeum nie były tylko i wyłącznie monety, był także niewielki dział poświęcony chińskim banknotom.


Wracając jednak do samych monet... Zwiedzający mógł poza ich "pojedynczymi" egzemplarzami pooglądać słynne chińskie "drzewka" monet :) Poza tym były również przedstawione przykłady pieniądza przedmonetarnego, matryc oraz arcyciekawe (w szczególności z uwagi na detale) amulety.






Niestety mimo moich ogromnych starań nie udało mi się zajrzeć do muzealnego sklepiku, który akurat w trakcie mojej wizyty był zamknięty. Niestety pracownicy znali angielski równie dobrze, o ile nie gorzej, niż ja chiński i po kilku próbach migowego porozumienia się w końcu machnąłem ręką.

Nazwa: Muzeum Starożytnych Monet w Pekinie
Adres: parter Wieży Strzelniczej Denshengmen, północna część 2nd Ring Road, Pekin, Chiny
Godziny otwarcia: codziennie od 8:30 do 16:30
Cena wejścia: 10 yuanów (około 5,5 zł)
Strona www: -

2 komentarze:

  1. Edward Barański22 września 2018 20:31

    Sam z miłą chęcią wybrał bym się do takiego muzeum starych monet. Do tego jeszcze w Pekinie to już w ogóle musi być świetna sprawa i już wyobrażam sobie te okazy, które mają. Zastanawiam się czy wśród zbiorów znajdziemy srebrne medale http://www.skarbnicanarodowa.org/srebrne-medale nawiązujące bezpośrednio do ich ceremonii i okazji do wręczania medali.

    OdpowiedzUsuń