środa, 21 września 2016

Muzeum Gruzji w Tbilisi (Gruzja)

Jakimś cudem w trakcie pobytu w stolicy Gruzji udało mi się namówić mą Lubą do zwiedzenia znajdującego się tam Muzeum Gruzji. Placówka ta wprawdzie nie była na naszej liście obiektów do zobaczenia, ale ponieważ znajdowała się niedaleko miejsca przez które często przechodziliśmy uznałem, że warto tam zajrzeć. Moją decyzję, ku "radości" mej Lubej, utwierdziły tylko plakaty, że znajduję się tam zbiór monet ;)


I właśnie pierwszym działem, z którym zapoznaje się zwiedzający jest sekcja numizmatyczna. Cała wystawa mieści się w niewielkim pomieszczeniu gdzie na trzech ścianach zaprezentowano przegląd gruzińskiej historii monetarnej. Zaczynamy więc od pieniądza przedmonetarnego, monet z antycznej Grecji, Rzymu i Bizancjum, by przejść do Partii, Persji, Sasanidów, potem do monet stricte gruzińskich, by zakończyć na pieniądzu rosyjskiego Imperium.


Mamy więc zaprezentowany bardzo szeroki przekrój monet i jest na czym oko zawiesić. Dla mnie najciekawsza była część dotycząca średniowiecznych i XIX-wiecznych gruzińskich monet, gdyż o nich praktycznie w ogóle nic nie wiem. Coś tam człowiek wprawdzie widział odnośnie numizmatów z XIX wieku, ale gruzińskie średniowiecze to kompletnie dla mnie ziemia nieznana. Tym ciekawiej było ją w Tbilisi choć trochę poznać.

Poza monetami pokazano także zbiór kilku skarbów odkrytych na terenie Gruzji oraz stemple "orientalnej" monety.







Mimo, że cały dział to tylko niewielka sala, to mimo wszystko w mojej ocenie prezentowane tam zbiory i sposób ich przedstawienia są bardzo interesujące. Zdecydowanie więc mogę polecić odwiedzenie tbiliskiego Muzeum Narodowego, zwłaszcza, że zaraz obok numizmatycznej części jest bardzo duża sala prezentująca kolchidzkie złoto ;)

Jedynym minusem tbiliskiego muzeum jest to, że w sklepiku muzealnym nie ma żadnej publikacji dotyczącej gruzińskich monet. Można wprawdzie kupić zestaw (albo pojedyncze sztuki) kopii antycznych i średniowiecznych monet, ale to jednak nie dla mnie...

Nazwa: Muzeum Gruzji
Adres: aleja Szota Rustawelego 3, Tbilisi, Gruzja
Godziny otwarcia: wtorek-niedziela, od 10:00 do 18:00, ostatnie wejście o 17:30
Cena wejścia: dorośli – 5 lari (około 8,20 zł), uczniowie szkolni – 0,5 lari (około 0,80 zł), dzieci poniżej 6 lat – za darmo

PS. Zacząłem trochę drążyć temat co się z opisywanym kilka dni temu Muzeum Monet w Tbilisi. Jest duże prawdopodobieństwo, że prezentowana tam kolekcja trafiła właśnie do Muzeum Narodowego. Nie jest to jednak potwierdzone na 100% info i być może jednak gdzieś w Tbilisi kryje się owo zaginione Muzeum Monet...

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz