poniedziałek, 19 września 2011

Praskie spacery - część III

Dzisiaj część trzecia i ostatnia wspomnień z Pragi... :]

Uważny czytelnik zauważył iż poprzednio wspomniałem o tym iż nabyłem na Hradczanach dwie monetki. Wczoraj przedstawiłem pierwszą z nich, dzisiaj czas na prezentację drugiej sztuki zakupionej kilka dni później niż 3 kreuzery Ferdynanda II - a było to tak...

Na hradczańskie Starožitnosti natknąłem się bodajże w drugi dzień zwiedzania stolicy Czeskiej Republiki - wtedy też zdecydowałem się na zakup blaszki z 1629 r. Docelowo miała to być moja jedyna pamiątka z praskiej wycieczki (poza obiegówkami i paroma bibelotami). Pech (albo szczęście) jednak chciał, że ostatniego dnia mego pobytu zorientowałem się iż w portfelu pozostało mi tyle koron czeskich, że nie ma szans abym to wydał w te kilka godzin na coś sensownego.
Szybkie spojrzenie na zegarek - 3h do wyjazdu. Decyzja - biegiem na hradczańskie wzgórze! Metro - jazda - przesiadka - metro - wysiadka - kilka ulic - Most Karola - Hradczany - ufff... jeszcze mam trochę czasu aby dojść do sklepiku, rozejrzeć się naprędce, zakupić coś i spokojnie wrócić na dworzec.

Panie prowadzące sklep chyba mnie poznały bo zaczęły się uśmiechać i na moją prośbę o paletki wyjęły już tylko trzy, które ostatnim razem mnie interesowały. Krótkie spojrzenie na ofertę, na ceny i stany - jest, mam, biorę to!

 Leopold I Habsburg (źródło: Wikipedia)

Mój wybór padł na kolejną sztukę o nominale 3 kreutzerów, tym razem jednak wybitych  Brzegu za panowania Leopolda I Habsburga w roku 1696.



Specyfikacja:
Nominał: 3 kreutzery
Państwo: I Rzesza Niemiecka
Data wybicia: 1696 r. (panowanie Leopolda I Habsburga)
Mennica: Brzeg (CB na rewersie - inicjały brzeskiego mincmistrza Christopha Brettschneidera)
Nakład: nieznany
Metal: srebro
Średnica: 21 mm
Waga: 1,62 g
Awers: LEOPOLDVS. D G. R. I (3) . S. A. G. H. B. R., popiersie Leopolda I w prawo
Rewers: ARCHIDVX. AV (C. B) DVX. BVR. SIL. 1696, ukoronowany dwugłowy cesarski orzeł
Literatura: Herinek 1564; Kalinowski 189; Krause KM# 173
Rzadkość: -

Dodatkowo, uroku monecie dodaje fakt iż można na niej dojrzeć pęknięcie stempla na rewersie - proszę przyjrzeć się literom BVR. SIL. :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz