poniedziałek, 26 października 2015

Wykład w łódzkim PTN z dnia 22.10.2015 r.

W ostatni czwartek (tj. 22.10.2015 r.) w łódzkim oddziale PTN-u miał miejsce wykład Piotra Chabrzyka, na sprytnie nazwany temat "Rzut oka na denary książęce Władysława Hermana". Wprawdzie nie miałem zamiaru iść na tę prelekcję, bo ani to moja tematyka, ani mi po drodze nie było, ale jednak zebrałem się w sobie (bo rzadko zaglądam ostatnio na spotkania PTN-u, co zresztą zostało mi delikatnie wytknięte na początku wykładu ;)).

Źródło: lodz.ptn.pl


W trakcie wykładu prowadzący opowiedział o sytuacji geopolitycznej XI-wiecznej Polski, potem skupił się na odkryciach skarbów denarów Władysława Hermana (a raczej ich braku) i pojedynczych sztuk, na koniec zaś opowiedział o swoich badaniach nad tym typem monet. Przede wszystkim prelegent zwrócił uwagę słuchaczy na fakt, że wyodrębnia się dwa typy denarów z wizerunkiem księcia, które diametralnie się od siebie różnią. W związku z tym istnieje dyskusja wśród badaczy, który typ był pierwszy, jak długo był bity i co spowodowało, że wizerunek na monecie uległ, wprawdzie delikatnej, ale jednak zmianie.

Nie będę tego szerzej tutaj tego opisywał, bo wiem, że całość była nagrywana i ma się kiedyś pojawić na stronie łódzkiego PTN-u. Szkoda więc mojej pracy i czasu, wszyscy zainteresowani będą mogli całość po prostu sobie obejrzeć i odsłuchać. :)




Jak już pisałem, tematyka zupełnie nie moja, tak więc dowiedziałem się kilku nowych rzeczy. Przede wszystkim przeżyłem mały szok gdy dowiedziałem się, że denary z wizerunkiem Władysława Hermana można podzielić na dwie kategorie z uwagi właśnie na przedstawienie głowy władcy. Ciekawe ilu z Was o tym wiedziało? ;) Tutaj daje linki do porównania sobie:
1. denar z grupy I - http://wcn.pl/archive/51_0075
2. denar z grupy II - http://wcn.pl/archive/52_0108

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz